Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content
Have a break, have a KitKat

Neem een pauze en ontdek het verleden van een iconisch chocolademerk met maar liefst meer dan 100 jaar aan smakelijke geschiedenis.

De geboorte van KitKat

In de 17e eeuw organiseerde Christopher Catling, ook bekend als KitCat, een club voor literatuur en politiek in zijn snoepwinkel. Deze club heette de “Kit Kat Club”.

Rowntree, een chocoladebedrijf gevestigd in York, creëerde de merken KitCat en KitKat in 1911, geïnspireerd door voorgenoemde “Kit Kat Club”.

KitKat History

In 1935 introduceerde diezelfde Rowntree de vandaag zo beroemde knapperige chocolade wafel op de Britse markt. De reep bleek, met zijn heerlijke chocolade omhulsel en knapperige binnenkant, direct een succes. Zo is het inmiddels wereldwijd bekende, merk geboren.

Wie aan KitKat denkt, denkt meteen aan zijn iconische rode logo. Wist u echter dat dit niet steeds zo is geweest? In 1945 is het herkenbare rode logo voor een tijdje blauw geweest. De reden hiervoor is dat Rowntree genoodzaakt was het recept aan te passen door een gebrek aan verse melk. Dit was echter maar van tijdelijke duur en in 1949 kon het merk terug overschakelen naar het tot op heden gebruikte rode logo.

Een heerlijke chocoladereep met een herkenbare rode verpakking. Dat is voor vele mensen KitKat. Het principe is dan ook simpel: het brengen van een glimlach tijdens je pauze. KitKat heeft de perfecte combinatie van het genot van rijke chocolade met een knapperige wafel, wereldwijd bekend door zijn 4-vingerige vorm.

Een ervaring van breken, en kraken van je heerlijke chocolade pauze.  

“Have a break, have a KitKat” 

KitKat Slogan

Deze slogan werd in 1958 bedacht door Donald Gollies, een werknemer van een reclamebureau in Londen. Het werd meteen een succes door het slimme gebruik van het woord ‘break’ dat hier zowel op het nemen van een pauze duidt alsook op het breken van de afzonderlijke repen.

Al deze bovenstaande elementen, zijn heerlijk gebalanceerde recept, iconische verpakking en slogan die blijft plakken zorgde voor de enorme aantrekkingskracht die KitKat heeft en kon zich daardoor positioneren als de beste verkochte chocoladereep in het Verenidg Koninkrijk. In de volgende 50 jaar werd het een echt reclame-icoon en is het nu tevens een geregistreerd handelsmerk.

 

KitKat x Nestlé

Nestlé heeft jarenlang met Rowntree gesproken over een eventuele samenwerking en uiteindelijk het bedrijf van Rowntree gekocht. Na deze overname werd het succes recept verder uitgerold naar nieuwe gebieden. KitKat werd gelanceerd en geliefd in Oost- en Centraal Europe alsook in verschillende Aziatische landen. Dit kon het merk wereldwijd op de kaart zetten en maakt het, het gevestigde merk dat niet meer weg te denken is van de chocolademarkt.

In 1970 werd KitKat gelanceerd in Japan, Duitsland en de VS. Dit betekent ook dat het product aangepast diende te worden aan lokale gewoontes terwijl het toch zijn essentie moest weten te bewaren van een krokante wafel in heerljke chocolade.  

Een goed voorbeed hiervan is de Japanse “KitKat Jujitsu Yasai”, een KitKat met een heerlijke witte chocoladecoat die gemengd is met een appel- en wortelsmaak terwijl de bekende knapperige wafel gemengd is met een Japanse groentesap.

KitKat Inno

In het Verenigd Koninkrijk bleef het assortiment groeien met KitKat-ijs in 1995, KitKat chunky in 1999 en KitKat senses in 2008.

In 2016 werd KitKat het eerste chocolademerk dat 100% duurzame cacao gebruikte via het Nestlé cacaoplan. Voor meer informatie over het Nestlé cacaoplan, klik hier.

KitKat in België

In 2022 is de markt van Candy Bars goed gegroeid in de retail en bij Hard Discounters. Onder de merken die de groei aandrijven, speelde KitKat een belangrijke rol. Dit namelijk dankzij de succesvolle lancering van twee innovaties. Ten eerste gingen we een partnerschap aan met het merk Lotus Biscoff en introduceerden we de KitKat chunky lotus. De perfecte mix tussen de bekende Belgische speculaas en de internationale KitKat-wafel. Later in het jaar lanceerden we ook de KitKat mini Halloween, een limited edition voor de feestdagen.

De KitKat-strategie voor 2023

Vanaf 2023 wordt KitKat ook voor de Belgische markt een toonaangevend merk. We hebben een sterk communicatieplan, aantrekkelijke promoties en kwalitatieve innovaties in het vooruitzicht.

Zoals je ziet, valt er veel te ontdekken in 2023. Mis het niet! Maar vooral “ Have a Break, Have a KitKat”.  

kitkat
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum dictum maximus diam nec commodo. Phasellus sit amet urna dignissim, pulvinar ante vel, fringilla massa.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum dictum maximus diam nec commodo. Phasellus sit amet urna dignissim, pulvinar ante vel, fringilla massa.
Ανακάλυψε έναν ολόκληρο κόσμο προνομίων!
Αν είσαι ήδη μέλος, συνδέσου στον λογαριασμό σου για να επωφεληθείς από τα προνόμια Νοιάζομαι. Αν δεν είσαι μέλος, κάνε την εγγραφή σου ΤΩΡΑ!
IBAN
PLEASE SUBMIT YOUR IBAN FIRST AND TRY AGAIN